Tak nám zvolili Donalda, paní Millerová!

Hillary Clinton vyhrála. Really? No jistě, vyhrála však – bohužel pro ni – pouze převážnou většinu předvolebních průzkumů a k tomu nádavkem drtivou většinu přízně všemocných médií v USA. To v amerických prezidentských volbách v listopadu 2016 skončila na hezkém druhém místě, zatímco Donald Trump byl až předposlední.

No dobře, dejme tomu že všichni ti předpovídači a prognostici udělali hrubou chybu ve svých predikcích první ženy na postě amerického prezidenta a vyhrál někdo jiný. Ale jak byli (oni a jiní) úspěšní v dalších předpovědích týkajících se bezprostředního dopadu výsledku voleb na investice a trhy obecně? Inu, taky nic moc.

Podívejme se třeba na to, co jsem předpovídal den před volbami, když zvítězí Trump: „lze předpokládat, že investoři budou hledat jistotu a dojde k růstu cen komodit – ropa, ale i zlato a bitcoin (ano, to je taky komodita) půjdou, přinejmenším krátkodobě, nahoru.“ První „vlna“ se k tomu snad i blížila, ale pak jakoby si trhy řekly něco jako „no a co?“ a pokračovaly bez vzrušení dál. Žádné krátkodobé šoky, dokonce ani trochu podobné tomu po Brexitu, nenastaly a dolar dokonce posiluje. Takže předpověď selhala.

Možný vývoj z dlouhodobého hlediska je otevřený. Ať už půjde o emerging markets, Rusko, Blízký východ, obchodní dohody TPP a TTIP, klimatickou dohodu či CCSJDV (=cokoli, co si ještě dokážu vymyslet) platí s jistotou pouze jedno – Donald nemá žádné rohy, i když může cokoli z toho pokazit (to by ale na jeho místě jistě dokázala i Hillary či Bernie).

Jaké z toho plyne poučení? Předpovědí může být bezpočet, ale smysl má zabývat se pouze těmi pravdivými. Které to jsou, to už si musí každý přebrat sám. Ale vážně: znovu se jednou ukázalo, že brát ohled na krátkodobé události není pro investování dobrá strategie. Investování má potenciál být úspěšné pouze při zkrocení emocí, disciplíně a dlouhodobém přístupu. Porušení tohoto pravidla vede k zaručenému neúspěchu jakékoli investice, a možné výjimky pouze potvrzují pravidlo.

Sdílejte na sociálních sítích
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Odpovědět